HIDUP SEPERTI POHON YANG RIMBUN TETAPI TIDAK BERBUAH (TAK MENDATANGKAN HASIL) ADALAH MERUGIKAN DAN IBARAT HIASAN SEMATA

Monday, December 6, 2010

12 GOLONGAN DIPADANG MASYAR






Menurut Rasulullah S.A.W umatnya akan dibahagikan kepada 12 kumpulan dipadang Masyar :


Kumpulan Pertama....:
Mereka diiringi daripada kubur mereka tanpa kaki, kemudian ada suara mengatakan.....
"mereka adalah orang-orang yang selalu menyakiti tetangga, maka inilah balasannya."


Kumpulan Kedua.....:
Mereka diiringi dari kubur dengan wajah menyerupai kinzir dan warna hitam , kemudian ada  suara mengatakan....."Mereka adalah golongan orang yang tidak pernah solat atau bersolat tapi masih melakukan perkara mungkar semasa hidup, maka inilah balasan dan nerakalah tempatnya."


Kumpulan ketiga.....:
Mereka diiringi daripada kubur dengan perut seperti gunung, penuh dengan ular dan kala jengking, maka terdengar suara mengatakan...... "mereka adalah golongan orang yang tidak mengeluarkan zakat, maka inilah pembalasannya dan Neraka tempat kembali."


Kumpulan Keempat......:
Mereka diiringi dari kubur dengan mengalir dari mulutnya darah, maka terdengarlah suara dari yang maha pemurah....... "Mereka adalah orang yang menipu didalam jual beli, maka inilah pembalasannya dan tempat kembalinya mereka adalah Neraka."


Kumpulan Kelima......:
Mereka diiringi dari kubur mereka dengan hembusan angin yang busuk, lebih busuk dari bangkai, maka terdengarlah suara mengatakan....... "Mereka adalah golongan orang yang membuat dan menyembunyikan maksiat dan kejahatan kerana takut kepada manusia bukannya Allah s.w.t."


Kumpulan Keenam......:
Mereka diiringi dari kubur dengan leher dan tengkuk yang terputus, maka terdengarlah suara yang mengatakan....... "Mereka adalah orang yang memberikan saksi palsu sehingga teraniaya dan inilah pembalasannya dan tempat kembali mereka adalah Neraka."


Kumpulan Ketujuh........:
Mereka diiringi dari kubur tanpa mempunyai mulut dan dari mulut mereka keluar muntah-muntah dan darah maka terdengarlah suara mengatakan........ "Mereka adalah golongan orang yang tidak mahu bercakap benar, sembunyikan kemungkaran, maka tempat kembali mereka adalah Neraka."


Kumpulan Kelapan.......:
Mereka diiringi dari kubur dengan kepala diatas dan kaki dibawah serta kemaluan ditusuk besi panas sehingga bernanah........ " Mereka adalah golongan orang yang berbuat zina dan melacurkan diri tanpa bertaubat, maka tempat kembali mereka adalah Neraka."


Kumpulan Kesembilan....:
Mereka diiringi dari kubur dengan wajah hitam, mata dan perut penuh dengan api, maka terdengarlah suara yang maha pemurah........ "Mereka adalah golongan orang yang memakan harta anak yatim dan inilah pembalasan maka tempat kembali mereka adalah neraka."


Kumpulan Kesepuluh......:
Mereka diiringi dari kubur dengan badan penuh sopak, kurapdan belak (sejenis penyakit kulit yang amat gatal), maka terdengarlah suara mangatakan........"Mereka adalah golongan orang yang menderhaka kepada kedua Ibubapanya dan inilah pembalasannya maka tempat kembali mereka adalah neraka."


Kumpulan Kesebelas........:
Mereka diiringi dari kubur dengan buta mata, hati dan giginya seperti tanduk banting, bibir memanjang sampai kedada, lidahnya menjulur panjang dan perutnya keluar kotoran......... "Mereka adalah golongan orang yang meminum arak dan makan yang tak halal."


Kumpulan Kedua  Belas......:
Mereka diiringi dari kubur seperti bulan purnama dengan wajah yang berseri-seri, mereka adalah orang-orang yang beriman, beramal soleh dan solehah, membuat kebajikan dan menjauhi perbuatan jahat, selalu bertaubat, serta takut melakukan dosa dan mendapat keampunan dari Allah S.W.T


Oleh itu golongan manakah yang akan kita berada nanti dipadang Masyar ????
Semuanya bergantung kepada amalan yang kita buat didunia ini......Renungkanlah.....

No comments:

Post a Comment