HIDUP SEPERTI POHON YANG RIMBUN TETAPI TIDAK BERBUAH (TAK MENDATANGKAN HASIL) ADALAH MERUGIKAN DAN IBARAT HIASAN SEMATA

Friday, December 3, 2010

FANATIK TENTANG FESYEN

     
      Disini saya ingin berkongsi cerita tentang fesyen dan gaya seorang wanita. Mengikut dari pengalaman yang saya ada dan saya lihat sendiri, kebanyakkan kaum wanita memang suka berfesyen. Sebenarnya berfesyen itu tidak salah dari segi hukum.....tetapi memadailah dengan usia dan batas-batas Agama yang telah digariskan dalam Islam. Diruangan ini juga saya tidak menyalahkan atau menuding jari pada mana-mana pihak.

      Seperti yang saya telah lihat disekeliling kehidupan didunia ini, memang fesyen mempengaruhi minda orang perempuan khususnya. Pakaian wanita ada berbagai jenis fesyen dan gaya untuk dipilih....tidak seperti pakaian lelaki yang cukup dengan satu fesyen. Ada dikalangan wanita kita yang sanggup berhabis duit oleh kerana terlampau fanatik dengan fesyen. Kadang-kadang kerana terlalu fanatik berfesyen, seseorang itu akan menjadi hamba fesyen hingga sampai tahap tidak dapat membuat pilihan yang tepat untuk fesyen diri sendiri. Oleh itu jangan sampai kita jadi hamba fesyen.

      Apa yang saya ingin tekankan disini ialah fesyen yang terbaik untuk wanita Islam seluruhnya adalah yang kemas sesuai dengan diri dan yang paling penting menutup aurat. Jika aurat terjaga, maka fesyen apa pun yang dipakai akan tetap kelihatan menarik pada diri sipemakainya.

      Kebanyakkan yang saya lihat orang perempuan sering kali tersilap dalam memilih fesyen. Jika bertudung khususnya.....jangan sesekali memakai baju lengan pendek seperti t-shirt. Memakai tudung juga harus menutup bahagian dada jangan sampai terdedah menampakkan leher yang luas. Jika memakai kain haruslah yang menutupi ruangan kaki jangan sampai kain terbelah. Pakaian juga memainkan peranan untuk pilihan umum. Bagi yang bertudung dah tentu pakaian yang sopan dan menutup aurat menjadi pilihan hati.

      Berbeza pula dengan perempuan yang tidak bertudung. Mereka bebas memakai apa saja pakaian......tetapi awas...!!!! perempuan yang tidak bertudunglah selalunya silap memilih fesyen yang sesuai dengan diri dan budaya masing-masing. Ramai perempuan diluar sana suka kepada pakaian seksi (menjolok mata). Mereka sebenarnya silap.....garis panduan tentang fesyen bukan ikutan untuk kita tiru. Kebanyakkan orang Melayu Islam, selalu membuat kesilapan bahawa semua fesyen didunia ini boleh diperagakan ikut suka hati saja. Apa yang saya pandang diluar sana.....ramai perempuan yang suka pakai pakaian seksi. Ada yang sanggup membeli baju yang mendedahkan aurat seperti t-shirt yang ketat dan leher luas hingga menampakkan lurah payudara. Jika pakaian berbutang didepan, mereka akan membuka butang hingga menampakkan lurah.......untuk apa itu semua...????? Pada pendapat saya itu semua mengundang gejala rogol dan maksiat. Jika terjadinya perkara begini, mungkin itu adalah kerelaan hati kerana cara pakaian yang menggoda hingga menarik minat sipemuas nafsu. Jika kes hilang maruah atau keremajaan terjadi, jangan hanya tahu meyalahkan pihak lelaki semata....fikir dulu cara pakaian simangsa itu juga.

       Harap dengan info ini dapat memberi sedikit panduan dalam memilih fesyen yang sesuai dengan jiwa kita orang Islam. Nasihat saya untuk semua wanita....... " berhati-hatilah dalam memilih fesyen" jangan main tangkap muat saja. Fesyen juga boleh merosakkan perilaku seseorang.

Info penting :-

  1. Jika seseorang wanita itu mempunyai kecantikkan azali semulajadi, maka cukup untuknya mengenakan make-up yang nipis tanpa memerlukan masa yang lama untuk menghias wajah dihadapan cermin. Ini disebabkan mereka mempunyai keyakinan yang tinggi akan diri mereka dengan ciptaan Allah. 
  2. Berbeza dengan mereka yang rasa tidak yakin dengan wajah ciptaan Allah yang sudah semestinya sempurna, hingga sanggup menghambakan diri dihadapan cermin berjam-jam lamanya semata-mata untuk kelihatan "cantik"......tapi hakikat sebenar setelah make-up tebal hingga merubah paras rupa yang berbeza dengan warna kulit yang lain mendapati hasil sebenar seperti "hantu."
  3. Perlu diingat bahawa sesungguhnya Allah mencipta sesuatu kaum itu "cantik" semulajadi. Jangan sesekali merubah ciptaannya hingga sanggup mengguna alat suntikkan dan pembedahan plastik.....itu dah membawa kepada syirik.
Semoga coretan ini menjadi panduan untuk kita muhasabahkan diri.       
Yang paling penting untuk kita kaum wanita khususnya ingatlah............
"Biar cacat diluar jangan sampai cacat didalam"


No comments:

Post a Comment