HIDUP SEPERTI POHON YANG RIMBUN TETAPI TIDAK BERBUAH (TAK MENDATANGKAN HASIL) ADALAH MERUGIKAN DAN IBARAT HIASAN SEMATA

Tuesday, December 7, 2010

MARAH BOLEH GELINCIRKAN KITA KE NERAKA



Adab bercakap untuk mengelakkan marah.
Lisan harian munusia perlu dijaga, kerana setiap tutur yang keluar akan mempengaruhi orang lain. Dari percakapan juga boleh menimbulkan rasa tidak puas hati diantara satu sama lain. Itulah gunanya adab ketika berbicara untuk mendidik manusia menjadi sopan santun. Sedangkan dalam Islam ada menekankan tentang adab sopan ketika berbicara. Disini saya ingin berkongsi Ilmu tentang adab ketika berbicara bersama insan lain.


  • Ada dua pilihan untuk kita memilih dalam berbicara....iaitu samada  berbicara dengan baik atau diam sahaja.
  • Jangan sekali bercakap bohong, kerana orang yang suka bercakap bohong akan tercatat disisi Allah sebagai pendusta.
  • Jangan sekali mencelah setiap percakapan orang lain, biarlah seseorang itu habis bercakap dahulu kerana ini akan dipandang tidak baradab lansung jika mencelah percakapan orang lain.
  • Jangan mengejek......Dari percakapan yang keluar jangan sampai ada unsur-unsur mengejek atau perli seseorang walau pun orang yang kita tidak kenali. Ini adalah disebabkan berkemungkinan orang yang kita ejek itu adalah lebih baik dari kita.
  • Ucapan manis.......Sentiasa menegur sapa jiran dan kawan dengan ucapan yang manis dan selalu menghulur senyuman keikhlasan.
  • Tegur sikap dengan lembut..........Jika ingin menegur sikap dan kesalahan seseorang haruslah menggunakan ucapan yang lembut dan bukan menengking, kerana setiap perbuatan yang jahat akan lemah dengan setiap tutur yang lembut dan sopan.
  • Jangan mengadu domba diantara satu sama lain, kerana melaga-lagakan kawan hingga menimbulkan kemarahan dengan percakapan yang tidak betul akan mengundang kita keneraka.
  • Jauhi percakapan yang sia-sia dan dosa semata-mata. Kerana perbualan yang sia-sia dan membuang masa dengan isi kandungan yang tidak berfaedah akan menjauhkan kita dari Allah.
  • Harus menjaga rahsia yang diamanahkan dan jangan sekali menimbulkan kemarahan orang dengan membongkar rahsia saudara sendiri.....kerana orang yang menutupi rahsia saudaranya didunia, Allah akan menutupi rahsianya pada hari kiamat.
  • Perlu diingat.........barang siapa tidak marah, maka dia lemah dari melatih diri. Yang baik adalah mereka yang marah namun dapat menahan dirinya. (imam al-Ghazali)
Segala yang kuluahkan ini adalah untuk renungan kita bersama dan kena ingat juga...... 
"setiap yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu adalah dari kita sendiri"

No comments:

Post a Comment