HIDUP SEPERTI POHON YANG RIMBUN TETAPI TIDAK BERBUAH (TAK MENDATANGKAN HASIL) ADALAH MERUGIKAN DAN IBARAT HIASAN SEMATA

Thursday, January 27, 2011

DIRI BAGAI CERMIN

Cermin oh cermin.....!! Berapa ramai Manusia didunia ini menganggap diri umpama cermin...? Jika kita tahu apa itu Cermin, maka tak susah untuk kita menilai dari sudut diri kita sendiri sebelum menilai orang lain. Cermin bukan untuk seseorang berhias sahaja.....malah cermin juga adalah bentuk peribadi seseorang. Sebagaimana anda mencerminkan diri, seperti itu jugalah ornag akan menilai anda. Cermin tidak pandai menipu manusia......kerana apa yang kita lihat dicermin begitulah yang akan orang melihat kita.

Akhlak kita jua harus dijaga seperti cermin.....kerana jika cermin itu pecah maka wajah kita juga akan berubah. Cermin juga perlu digilap supaya permukaan cermin tidak kelabu dan kotor, begitulah hidup peribadi setiap insan....harus diperbaiki hari demi hari supaya tidak menjadi cacat peribadi. Biarlah diri yang cacat, asal peribadi mulia disisi Allah. Perumpamaan Cermin ni memainkan peranan pada semua insan untuk mengukur diri dan peribadi dari hari ke hari supaya Akhlak terjamin disisi Allah.

Insya'allah.....jika kita hidup dalam beringat, pasti Allah membuka jalan untuk kita insaf dan kembali kepangkal jalan. Satu perkara yang manusia selalu lakukan ialah suka menilai sikap dan peribadi orang lain tanpa mencerminkan peribadi sendiri dahulu. Maaf jika kata2 ni menyinggung perasaan mana2 pihak....sebab dari kajian saya sejak dulu hingga kini, tak banyak beza. Manusia tetap tak berubah sikap malah bertambah buruk lagi. Dari itu saya syorkan Cermin untuk kita perbaiki nilai peribadi kita setiap detik kehidupan ini. Hidup perlu diperkukuhkan dengan akhlak peribadi yang tinggi dan mulia disisi Allah. Jangan sekali2 kita sombong dengan akhlak yang dipuji manusia....kerana belum tentu kita dipuji disisi Allah.....setiap insan didunia tidak ada yang sempurna, kerana Allah itu maha kaya dan maha mengetahui dan setiap kebaikan itu datangnya dari Allah.

Wahai pembaca dan teman2 semua....! kita sepatutnya menjadikan cermin itu idola untuk kita memperbaiki setiap kelemahan pada diri. Jangan jadikan orang lain sebagai Idola untuk kita tiru setiap gerak langkahnya....kerana setiap Insan tiada yang sempurna melainkan Allah semata2.

Tidak boleh iri hati melainkan dalam dua perkara iaitu :-
"Seseorang yang telah dikurniakan Allah Harta lalu dibelanjakan hartanya itu kejalan yang benar (yang diredhai Allah) dan orang yang dikurniakan oleh Allah Ilmu Pengetahuan, lalu ia mengeluarkan sesuatu hukum berpandukan Ilmunya (Al-Quran dan Hadith) serta diajarkanya pula kepada orang lain"
                                                                                                  (hadis Bukhari)

No comments:

Post a Comment